5-6 augustus van Bali naar Java - Reisverslag uit Probolinggo, Indonesië van Raymond meere - WaarBenJij.nu 5-6 augustus van Bali naar Java - Reisverslag uit Probolinggo, Indonesië van Raymond meere - WaarBenJij.nu

5-6 augustus van Bali naar Java

Blijf op de hoogte en volg Raymond

07 Augustus 2014 | Indonesië, Probolinggo

hoi daar zijn we weer,
5 aug
Vandaag vertrekken we richting Java.Met de taxi zijn we in de haven van Gilimanuk afgezet en zijn we met de ferry in een kleine 1.5 uur en voor 30cent p/p maar Java naar de haven van Bangjuwangi gevaren.
Hier hadden we een overnachting in een homestay in de kampung. Een simpel maar gezellig slaapplekje voor een korte overnachting.De eigenaar had voor ons een jeep geregeld zodat we om 00.45h jaja eruit moesten om naar ons hoogtepunt van de vakantie te brengen.
6 aug
Samen met een Japans meisje wat ook in de homestay zat zijn we met z'n drieen om 0100H naar de vulkaan Kawah Ijen gegaan.De vulkaan staat bekend om zijn blauwe vlammen een zeer spectaculair natuurverschijnsel. Door de dampen van de zwavel die in aanraking komen met lucht ontstaat er onder bepaalde omstandigheden blauwe vlammen boven het zwavel.
Deze keer zat alles met ons mee strakke hemel met duizenden sterren.
Na 1.5 uur met de jeep waren we bij de ingang en stond ons een flinke steile klim van 3km te wachten.Samen met een gids en 10tallen andere fanatieke toeristen begon de klim.
Na 1.5 uur flink stompen waren we boven aan de rand van de vulkaan en moesten we nog 20min afdalen naar de zwavelplek.
Daar aangekomen wachtte ons een zeer indrukwekkend schouwspel.Je kon de blauwe vlammen heel goed zien.We kregen een gelaatsmasker van onze gids omdat de zwaveldampen soms ook richting ons waaiden en deze prikkelen behoorlijk de ogen en luchtwegen.
Maar dit weerhield niet dit mooie schouwspel.Het komt maar op 2 plekken op de wereld voor.
Waar de vulkaan ook bekend om staat zijn de zwaveldragers.Deze mannen dragen 70 tot 100kg van deze zwavelstenen naar boven.Dit doen ze als het lukt 2x per dag voor 0.05 cent(850 roepia) per kg.Triest maar ongelofelijk hoe sterk die mannen zijn.Ze worden helaas vaak niet ouder dan 30 dan 40 jaar door dit zware werk en door de giftige dampen.
Terug naar de top hebben we gewacht op de zonsopgang boven het zeer mooie groene kratermeer.Ook dit was zeer spectaculair.
Daarna de tocht weer naar beneden en om 0930h aan het ontbijt en daarna inpakken voor de tocht naar de volgende plek.
Op de bushalte de bus gepakt richting vulkaan Bromo. Hier stond natuurlijk weer zo'n gladde prater en er toch weer ingetrapt.Hij had wel een grote bus met AC en zonder tussenstops en natuurlijk iets duurder richting Bromo.ipv 7 uur in 4.5 uur op bestemming.
De bus zag er mooi uit maar na toch wel veel stops en ongelukken bereikten we Probolinggo om 2100H. Beide flink moe zijn we niet meer richting Bromo gegaan wat nog een uur zou duren en hebben we een hotel opgezocht en zijn lekker gaan pitten en morgen eerst rustdag en tocht naar Bromo boeken.En dan nog een keer vroeg op.
Het hoogtepunt van de vakantie is geslaagd!!!!!
Doei...

• 07 Augustus 2014 - 05:54

Tante Petra :

Hallo Raymond en Jessica. Hoe fantastisch en avontuurlijk weer, echt speciaal.
    Geniet van je rustdag.groetjes Ome Joe en tante Petra

• 07 Augustus 2014 - 10:18

Ma/oma:

Lieve Raymond en Jessica,
    Het is 7 augustus, kwart over 10, zojuist de foto's bekeken en het reisverslag gelezen. Wat was het weer een bijzondere dag. Geniet nog van de komende dagen en heel veel liefs van mama/oma. Xx

• 07 Augustus 2014 - 19:39

Jurgen:

Wow! Dat is heel bijzonder bijna magisch. Hebben jullie ook gedanst op de vulkaan? Nog heel veel plezier daar! Groetjes, Jurgen

• 13 Augustus 2014 - 09:54

Jeroen:

Hoi Raymond en Jessica,

Toevallig staat er in de National Geographic een heel artikel over de zwavelvulkaan en de arbeiders die de zwavel naar boven halen. Het schouwspel met die blauwe vlammen is heel indrukwekkend, fantastisch dat jullie dat hebben gezien! Nog veel plezier met jullie reis, nog een paar daagjes maar...

Groetjes,

Jeroen