16-17-18 juli We got them, the big 3!! - Reisverslag uit Sandakan, Maleisië van Raymond meere - WaarBenJij.nu 16-17-18 juli We got them, the big 3!! - Reisverslag uit Sandakan, Maleisië van Raymond meere - WaarBenJij.nu

16-17-18 juli We got them, the big 3!!

Blijf op de hoogte en volg Raymond

18 Juli 2013 | Maleisië, Sandakan

He hallo daar zijn we weer na enkele daagjes.
Op 16 juli zijn we voor een 3daagse/2 nachten trip naar de Kinabatangan rivier.Dit is de op een na langste rivier in Borneo (ruim 560km lang) en staat onder de natuurbescherming.Een brede strook is nog jungle daarna komen de palmolie plantages.
Rond 1200H zijn we uit Sandakan richting Sukau vertrokken waar we in in lodge langs de rivier gaan slapen.
bij aankomst meteen de slaapspullen in de logde gezet(de grote rugzakken hadden we achter gelaten in de hostel in Sandakan)
Om 1600H hadden we de eerste rivier cruise van ruim 2 uurtjes. Onderweg veel apen, long-tail macaque/ proboscis gezien.En de EERSTE van de 3 groten.De Orang Utang in het wild.Het was een mannetje alleen en zat hoog in de boom maar onze gids zag hem toch zitten.Ongelofelijk hoe snel de gids de dieren kon spotten.(ook de komende tochten)
Verder nog veel verschillende vogels gezien waaronder verschillende soorten hornbills(er zijn 8 soorten van in Borneo)
Op de terugweg was iedereen in het bootje niet meer zo scherp totdat we opeens het TWEEDE grote beest zagen.
Het was een mannetjes Pygmee olifant(een van de 200 langs de rivier) Hij was alleen en de rest van zijn groep was waarschijnlijk de rivier al over gestoken.Schitterend om te zien.Een stuk kleiner als andere olifanten en is pas in 2003 ontdekt.
Na het avondeten een jungletrekking gedaan. Dit stelde niet zo veel voor.Een uurtje door het "bos" achter de huisjes en wat klein kruip-spul gezien.
De volgende dag om 0600H de ochtend trip op de rivier.Dan zie je hoofdzakelijk de vogels ontwaken.De andere grote dieren moeten eerst goed warm worden na de koude nacht.
En binnen 5 minuten zagen we nummer DRIE.Een grote krokodil 15meter voor de boot.Helaas dook hij te snel onder water dus geen foto.
Verder veel vogels en apen gezien.Bij terugkomst rond 0830H het ontbijt genuttigd en daarna weer een "trekking door de achtertuin"Dit viel ook weer zeer tegen en eigenlijk weinig gezien op een kleine slang en wat ander kruipspul.
Verder de rest van de dag vrij gehad tot 1600H waar we weer een riviertocht hebben gemaakt.Ook hier weer het geluk met een wilde Orang Utang.
"s avonds een nacht riviertocht gemaakt.Dit was ook zeer mooi om te doen.Diverse nachtdieren gezien en vogels die sliepen(uilen,Civet kat,ijsvogels,black and red broadbill)Bij de ijsvogels kon je zeer dichtbij komen.Door de lamp van de gids werden ze eigenlijk verblind en bleven stokstijf zitten. Schitterend om te zien.
Helaas zat ook aan dit avontuur een eind en na een nacht slapen weer terug richting Sandakan.
Tegen de middag aangekomen en lekker even een vette hap naar binnen gewerkt bij de Mac. Hadden we wel verdient.
Een mooi ervaring al bleek het achteraf geen echte jungle ervaring te zijn.Dan moet je toch echt naar Darum valley. Misschien iets voor de toekomst. Mensen gesproken die dit gedaan hebben maar dit erg basic en avontuurlijker/viezer.
Nu 1.5 dag nog in Sandakan en dan richting de laatste stop in Semporna.Het duik en snorkel mekka.

• 18 Juli 2013 - 12:30

Tante Petra En Ome Joe:

Wat een fantatische foto's en avontuur. Jullie zijn blijkbaar nergens bang voor! Ik griezel van al die beestjes, zo'n olifantje vind ik wel leuk..... Raymond en Jessica, veel plezier in de Naderende 'duikwereld' . Liefs van Ome Joe en mij. Xxx

• 18 Juli 2013 - 13:45

Jeroen:

Wederom weer een leuk verslag. gaaf die Pygmee olifant en het andere spul. Nog veel plezier de rest van de vakantie!

Jeroen